Saturday, July 16, 2011

macam mana nak rasa EXCITED bila drive kereta huh ??

sumpah . aku still rasa takut nak drive kereta . i dont know , is it just takut or fobia . hampir 4 bulan dapat lesen , still tak ada confident .

kenapa tengok orang lain yang baru dapat lesen je dah pro ?? yang sebaya dengan aku dah boleh drive kereta jauh-jauh . boleh bawa adik sendiri pulak tu . aku ?? aku kene ada mama atau ayah yang duduk kat sebelah . kalau tak , aku tak akan drive sampai bila2 . apakah ??


kau tengok ?? aku jeles sebab cara kakak ni cakap macam driving tu adalah sesuatu yang menyeronokkan . ye , memang seronok . seronok bila kereta tu bergerak . kita yang control dia . tapi aku takut , tiba-tiba datang bas atau lori dari tepi himpit aku . tak pun , orang langgar dari belakang atau tepi . ya allah . paling aku gerun time nak keluar atau masuk simpang . lagi-lagi pakai manual  . dengan nak tengok keretanya , dengan nak jaga gear nya , dengan nak jaga clash nye . kalau guna kereta auto ok tak korang ?

tak boleh nak bilang dah berapa kali aku bawak kereta then tersenggut-senggut tengah2 jalan . bukan perlahan punye tersenggut-senggut . its like , dunia ni bergoncang dengan lajunya ! menangis tahu .

situasi 1
 mama : kaklong , amik adik dari sekolah!

aku : ma , perut kaklong cam memulas la . nak berak nie . mama jela yang amik adik . nanti adik tunggu lama pulak . takut lama pulak nak berak nye . *sambil buat muka mengerut kesakitan dan zuuppp !! masuk tandas without doing nothing .

situasi 2
mama : kaklong , amik adik dari sekolah !

aku : ma , pinggang kaklong ni tak tau nape cam sakit2 . mungkin sebab ABC kot . mama amik la adik . sakit sangat ni . *amik minyak angin dan buat2 terlentang atas tilam .

aku tak tau sampai bila nak berlakon macam ni . sampai bila nak mengelak macam ni .  sampai bila nak takut macam ni . 

p/s : kalau aku kahwin . nak suruh suami aku je yang drive . itupun kalau rasa takut tu ada lagi . ok gatal lagi .


assalamualaikum . =(

6 comments:

Ayeem Jemain said...

ayeem lepas pass JPJ, bawak kereta 5 kali je kot. haha pastu dah hilang konfiden nak bawak kereta. seriyes. dah lah laki kan? tp skang alhamdulillah dah ok. tp kena bawak auto la. bawak manual takut termati enjin lak. mmg belum ada konfiden lagi nk bawak manual balik. haha. padahal time jpj dulu ok je. sekali jalan. takde repeat2. hahadoi

zoul said...

jangan lepas ni mama kamu lak yang bagi lasan sudah...:P

Amy Syahirah said...

Ayeem Jemain : waaa . hebat la ayeem !sekali jalan je takde repeat2 !! amy jpj 2 kali then yg sebelom jpj tu ape nama die ?? tak ingat ahh , ha yg tu 3 kali . teruk tak teruk ?? ok lepas ni amy nak beli kereta auto la =)

pandangkedepan : haha ! kalau mama saya bagi alasan . saya akan bgi alasan 3kali ganda . teehee .

Ibu Ammar said...

banyak ai jumpa kes camni, ada lesen tapi penakut nak bawak keta.

practice makes perfect!

@reLong said...

hye ;)

Wah..xbrani lg eh..akak aritu bkn main bangga je dgn amy sb da leh drive..sb akak pn xpndai drive pas dpt lesen..da 9 tahun tau ada lesen..penah drive..tp kene ada husband kat sebelah..

n akak pn takut klo ada bas ke sb nk kene potong or bila nk kuar simpang..serius memg takut gak..tp akak kene kuatkan semangat..sb xlama lg kene drive sndri gi keje..

tmpat keje akak jauh..sejam baru sampai..nk2 klo trafic light kat bukit..hahah!!takut mati enjin n menggelungsur jer..

kt cuba same2 eh bwk keta..nnti da brani bwk keta..sila mklumkan..leh jd pembakar smgat untuk akak lak..hihi

@reLong said...

eh..eh..better kene pandai bwk kereta manual dlu..sb klo da expert keta manual, nnti sure lg expert bwk keta auto..