Friday, May 20, 2011

kehidupan yg lebih mencabar harus aku hadapi


hari demi hari . tahun demi tahun . cepat masa berlalu . setiap detik aku bernafas dari aku bayi sampai sekarang adalah kerana pengorbanan ayah dan mama yang bertungkus lumus membesarkan aku . sedaya upaya memenuhi kehendak aku . walaupon adakalanya yang tidak masuk akal .


tak sangka . baru semalam aku merasakan baru saja masuk darjah satu . baru semalam aku merasakan baru saja masuk tingkatan satu dan baru semalam aku rasakan baru saja lepas ambil result SPM .


sekarang aku , sedang meniti ke alam yang lebih mencabar . ke alam yang lebih terdedah . ke alam yang aku sendiri tidak tahu adakah aku mampu untuk hadapinya . adakah aku mampu untuk berdepan denganya . aku sendiri takut . takut untuk berdepan dengan orang yang bermacam macam ragam . kerana aku tidak lagi bergantung pada mama dan ayah sepenuh masa . aku sudah terlepas dari pandangan mama dan ayah untuk seketika .


18 tahun . masih kanak kanak ke ?? tidak lagi . ye , aku sedar . tidak lagi boleh terkinja kinja macam masa sekolah dulu  . matang . itulah yang perlu aku selalu ingat dalam otak . serious . itulah yang perlu aku praktik kan bila ada dalam kelas bersama lecturer2 yang aku sendiri terasa asing dengan mereka . ye , janggal .


aku perlu kuat . aku perlu berani . aku perlu matang . matang dalam memilih kawan . matang dalam membuat keputusan . matang dalam segala galanya .


ALLAH . satu-satunya nama yang aku tidak akan lupakan . solat . satu kewajipan yang aku tidak akan tinggalkan . zikir . satu makanan jiwa yang aku tidak akan lepaskan . insyaallah .


Tuhan , aku mengharap . hanya padaMU aku meminta dan memohon . tolong . teguhkan iman ku . tolong . kuatkan iman ku . tolong . jauhkan aku dari terjatuhnya ke kancah maksiat . tetap kan keyakinanku dan pendirianku hanya pada agama MU .


aku . seorang gadis yang tidak berani lagi untuk hidup seorang diri . kekuatan , itu yang aku perlu .


Yang aku harapkan . menjadi anak yang solehah buat ayah dan mama .  menjadi pelajar yang terbaik di kolej . menjadi sahabat yang terbaik buat sahabat lain . dan juga menjadi perempuan yang terbaik buat si dia .


mereka . ayah dan mama adalah segala galanya .  ayah dan mama adalah kebahagiaan aku . dia , yang selalu buat hati aku riang . berbunga-bunga . terima kasih awak .


assalamualaikum .


4 comments:

lady~yint said...

skrg study katne??matriks ke?

azwa amani said...

walau dimana dan apa jua yg adik buat...banyakkan tanya pandangan ibu bapa dan org yg lebih dewasa...sebabnya terkadag kita merasa diri kita sudah cukup dewsa untuk membuat 1 keputusan, namun sebenarnya belum...amani yang sudah berada dalam lingkungn 20 ni pun merasakan diri masih keanak-anakkan,...nak kawin pun takut..huhuu..

Amy Syahirah said...

lady yint : takla . dkat kolej jea .

kak amani : terima kasih atas nasihat akk . =)

Nizam Ijam said...

Study leklok :)


Kisah Lucu Jejaka Hilang Anunya